وعده های غذایی جودوسر

همه چیز درباره جودوسر

وعده های غذایی جودوسر

همه چیز درباره جودوسر

طبقه بندی موضوعی

بدن برای رشد طبیعی و سلامتی به عنصر حیاتی روی نیاز دارد. این ماده معدنی برای بیمارانی که در برنامه غذایی خود روی به حد کافی دریافت نمی کنند، یا به عنصر حیاتی روی بیشتری نیاز دارند، ممکن است بصورت مکمل های روی تجویز شود. مکمل های روی اکثرا خوراکی هستند، اما ممکن است در برخی از بیماران بر حسب ضرورت به صورت وریدی تزریق شود.

مکمل روی با توجه به تشخیص پزشک معالج بسته به میزان کمیود بدن فرد تجویز می شود،کمبود روی ممکن است منجر به ضعف بینایی شبکیه چشم، کاهش بهبود زخم، کاهش احساس بویایی،کاهش ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت ها، ضعف قوای جنسی و باروری شود. از جمله دلایلی که سبب کاهش جذب عنصر روی از دستگاه گوارش (Acrodermatitis enteropathica ) می شود موارد زیر می باشد:

مصرف الکل
دیابت نوع ۲
سندرم داون
اختلالات اشتها
بیماری های روده
عفونت (مقطعی یا مزمن)
بیماری کلیوی
بیماری کبد
بیماری پانکراس
صرع
اختلالات پوستی
برداشتن معده
استرس (مزمن)
تالاسمی
تروما (مزمن)
علاوه بر موارد ذکر شده، نوزادان نارس نیز ممکن است به روی بیشتری نیاز داشته باشند.

باز هم میزان عنصر روی مورد نیاز با توجه به وجود عارضه های فوق، باید توسط پزشک متخصص بر حسب نتایج آزمایش و وضعیت عمومی بدن هر فرد تجویز شود. در بعضی منابع اظهار شده که روی در جلوگیری افزایش روند کاهش بینایی در سالمندان نیز موثر است که تا کنون این امر کاملا از لحاظ علمی تایید نشده است، اما نمی توان گفت بی تاثیر است. مکمل بصورت روی تزریقی باید تحت نظارت و نسخه یک متخصص داخلی و تغذیه انجام شود اما سایر اشکال مصرفی روی بدون نسخه قابل دسترسی عموم و بلامانع است.

اهمیت رژیم غذایی

برای افزایش سلامتی، لازم و مهم است که یک رژیم غذایی متعادل و متنوع بداشته باشید. مراقب باشید که هر برنامه غذایی ممکن است مقادیر متفاوتی از املاح ضروری بلاخص روی را در اختیار بدن شما بگذارد. برای تامین ویتامین های ضروری و املاح حیاتی روزانه بدن حتما از برنامه غذایی تخصصی یک پزشک و مشاور تغذیه تبعیت کنید که در آن از انواع منابع غذایی حیوانی و گیاهی استفاده شده باشد. اما اگر فکر می کنید که ممکن است در رژیم غذایی شما کمبود ویتامین ها و املاح معدنی وجود دارد، از یک مکمل غذایی نیز کمک بگیرید.

عنصر حیاتی روی در غذاهای مختلف، از جمله گوشت قرمز ، غذاهای دریایی (به خصوص شاه ماهی و صدف)، نخود فرنگی و لوبیا یافت می شود. روی نیز در دانه های کامل و غلات یافت می شود؛ با این حال، مقادیر زیادی از روی موجود در گیاهان هنگام مصرف دانه های غلات به دلایل خاصی جذب نمی شود. می توان برای افزایش میزان روی غذا با استفاده از وسایل آشپزی (گالوانیزه) در حین آشپزی سبب افزایش محتوای عنصر روی در غذا شویم. لازم به ذکر است در کنسروها، بدلیل نگهداری غذاها در قوطی های قلع بدون پوشش میزان عنصر روی قابل جذب آن ها کاهش می یابد.

مقدار روزانه عنصر روی مورد نیاز به روش های مختلفی تعریف شده است و ممکن است بسته به سن، جنسیت و وضعیت فیزیکی فرد (مانند بارداری) متفاوت باشد.

مصرف روزانه توصیه شده روی (میلی گرم) در غذای افراد به طور کلی به شرح زیر است:

تولد نوزادان و کودکان ۴

۳ساله ۱۰

کودکان ۴ تا ۶ ساله ۱۰

کودکان ۷ تا ۱۰ ساله ۱۰

نوجوانان و بزرگسالان ( دختر) ۱۲

نوجوانان و بزرگسالان (پسر) ۱۵

زنان باردار ۱۵

زنان شیرده ۱۹

عنصر روی در بازار در قالب های دارویی زیر موجود است:

قرص
کپسول
آمپول

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی